WooCommerce Handleiding – Producten toevoegen en beheren

WooCommerce kent veel verschillende opties. Zeker op het gebied van typen producten is het best een beetje zoeken welke type product je nou eigenlijk moet kiezen. Daar biedt deze woocommerce handleiding producten toevoegen en beheren een oplossing. We leggen kort en bondig uit wat iedere optie betekent en dat met afbeeldingen erbij waarom u snel kunt zien waar de functie zit. Dit artikel is een vertaling van de originele Engelse versie, welke je hier vindt.

We hebben voor de afbeeldingen een Engelse variant gekozen. Het is voor een Nederlandstalige meestal gemakkelijk om iets van het Nederlands naar het Engels te vertalen. Omgekeerd, als u gebruik maakt van een Engelse installatie van WordPress en WooCommerce en u ziet een Nederlandse schermafbeelding kost het meestal meer moeite om hier de Engelse benaming bij te vinden.

Dit zijn in het kort de stappen die we doorlopen om een product aan WooCommerce toe te voegen:

  1. Ga naar: WooCommerce > Producten > Nieuw toevoegen.
  2. Selecteer het type product waarvan u producten wilt toevoegen .
  3. Blader naar Productgegevens en vul de juiste gegevens in.
  4. Bedenk voor het product een lange omschrijving, deze komt onderaan de produtpagina.
  5. Bedenk voor het product een korte omschrijving, deze komt bovenaan de productpagina, naast de prijs.
  6. Bijwerken of Publiceren.

In onderstaande video wordt in 16 minuten uitgelegd hoe u een product aan WooCommerce toevoegt. Bekijk de video of blader verder naar de geschreven uitleg.

Een product toevoegen

Voordat we uw eerste product toevoegen, leren we eerst hoe productcategorieën, tags en kenmerken werken.

Productcategorieën

Productcategorieën en tags werken op vrijwel dezelfde manier als normale categorieën en tags die u hebt bij het schrijven van berichten in WordPress. Ze kunnen op elk moment worden gemaakt, bewerkt en geselecteerd. Dit kan gedaan worden wanneer u voor het eerst een product maakt of terugkomt en het specifiek bewerkt, of de categorie / tag.

Kenmerken (Eng: Attributes)

Deze kunnen per product worden toegevoegd of u kunt algemene kenmerken instellen voor de hele winkel om te gebruiken (bijvoorbeeld in een gelaagde navigatie zoals met filters).

Het is belangrijk Kenmerken eerst aan te maken, voordat u kiest voor het aanmaken van een product.

Zie voor meer informatie:  Productcategorieën, tags en kenmerken beheren

Producttypen

Nadat we het instellen van kenmerken en categorieën hebben gehad, kunnen we beginnen met het toevoegen van producten. Wanneer u een product toevoegt, moet u eerst beslissen welk type product het is.

  • Simpel product  – omvat de overgrote meerderheid van alle producten die u verkoopt. Simpele producten worden verzonden en hebben geen opties. Bijvoorbeeld een boek.
  • Gegroepeerd  – een verzameling gerelateerde producten die afzonderlijk kunnen worden gekocht en alleen uit eenvoudige producten bestaan. Bijvoorbeeld een set van zes drinkglazen.
  • Virtueel  – een die geen verzending vereist. Bijvoorbeeld een service. Als u dit inschakelt, worden alle verzendgerelateerde velden zoals verzendafmetingen uitgeschakeld. Een virtueel product activeert de verzendcalculator ook niet in de winkelwagen en afrekenen.
  • Downloadable  – activeert extra velden waar u een downloadbaar bestand kunt aanbieden. Na een succesvolle aankoop krijgen klanten een downloadbaar bestand als een link in het bestelbericht. Dit is bijvoorbeeld geschikt voor een digitaal album, een PDF-magazine of een foto.
  • Extern of Affiliate  – een die u op uw website vermeldt en beschrijft maar die elders wordt verkocht.
  • Variabel  – een product met variaties, die elk een andere SKU, prijs, aandelenoptie, enz. Kunnen hebben. Bijvoorbeeld een T-shirt beschikbaar in verschillende kleuren en / of maten.
  • Andere typen worden vaak toegevoegd door extensies. Bijvoorbeeld,  WooCommerce Abonnementen  voegt nieuwe product types evenals  WooCommerce Bookings .

Een eenvoudig product toevoegen in Woocommerce

Het toevoegen van een eenvoudig product is vergelijkbaar met het schrijven van een bericht in WordPress.

  1. Ga naar Producten> Product toevoegen . Je hebt dan een vertrouwde interface en je zult je meteen thuis voelen.
  2. Voer de titel en beschrijving van een product in .
  3. Ga naar het  paneel Productgegevens en selecteer  downloadbaar (digitaal) of virtueel(service) indien van toepassing.
WooCommerce Product toevoegen - vertrouwde interface

Opmerking: voor virtuele producten is geen verzending vereist – bij een bestelling met virtuele producten worden de verzendkosten niet berekend.

SUPERTIP! Kopieer en plak een link naar een YouTube filmpje in de tekst. WordPress kan het zelfstandig afspelen!

Productgegevens

In het kader Productgegevens worden de meeste belangrijke gegevens voor uw producten toegevoegd.

WooCommerce Simple Product - General Tab
Bron afbeelding: woocommerce.com
Productgegevens worden toegevoegd in dit paneel

Algemeen gedeelte

  • SKU – Stock Keeping Unit (SKU) volgt producten in een magazijn en moet uniek zijn, zodat deze niet overeenkomt met post-ID’s. Post-ID’s zijn bijvoorbeeld getallen, dus een SKU kan WS01 zijn. Dat zou kunnen staan ​​voor Webseller Cursus 01.
  • Prijs
    • Normale prijs – normale / normale prijs van artikel.
    • Verkoopprijs – de kortingsprijs van het artikel die vervolgens kan worden gepland voor bepaalde datumbereiken. De verkoop vervalt om 23:59 uur van de opgegeven einddatum.

Voorraad sectie

In de inventarissectie kunt u de voorraad voor het product afzonderlijk beheren en definiëren of u backorders wilt toestaan ​​en meer. Hiermee kunt u producten verkopen en klanten toestaan ​​ze aan de winkelwagen toe te voegen om te kopen.

Inschakelen Voorraadbeheer moet zijn geselecteerd in de Voorraadinstellingen van Producten; anders alleen de  ‘Voorraad beheren?’ optie is zichtbaar in het vak Productgegevens.

Opties waarbij  voorraadbeheer op productniveau is uitgeschakeld. U bent verantwoordelijk voor het bijwerken van de voorraadstatus.

Bron afbeelding: woocommerce.com

Opties waarbij het voorraadbeheer op productniveau is ingeschakeld. Voer de voorraadhoeveelheid in en WooCommerce beheert de voorraad automatisch en werkt de voorraadstatus bij als voorraad, niet op voorraad of als nabestelling. Selecteer of u Backorders wilt toestaan.

Bron afbeelding: woocommerce.com

Als u het  selectievakje Individueel aanvinken aanvinkt , wordt het product beperkt tot één per bestelling.

Verzending sectie

  • Gewicht – Gewicht van het artikel.
  • Afmetingen – Lengte, breedte en hoogte van het artikel.
  • Verzendklasse  – Verzendklassen worden door bepaalde verzendmethoden gebruikt om vergelijkbare producten te groeperen.
Bron afbeelding: woocommerce.com

Gekoppelde producten sectie

Met up-sells en cross-sells kunt u uw producten cross-adverteren. Ze kunnen worden toegevoegd door te zoeken naar een bepaald product en het product te selecteren in de vervolgkeuzelijst:

WooCommerce Eenvoudig product - gekoppelde producten Tab
Bron afbeelding: woocommerce.com

Na het toevoegen worden ze weergegeven in het invoerveld:

WooCommerce Eenvoudig product - gekoppeld product toegevoegd
Bron afbeelding: woocommerce.com

Up-sells worden weergegeven op de pagina met productdetails. Dit zijn producten waarvan u klanten wilt aanmoedigen om te upgraden, op basis van het product dat ze momenteel bekijken. Als de gebruiker bijvoorbeeld de koffieproductvermeldingspagina bekijkt, wilt u misschien waterketels weergeven op diezelfde pagina als een up-sell.

WooCommerce Product Up-verkoopt
Bron afbeelding: woocommerce.com

Cross-sells zijn producten die met het winkelwagentje worden weergegeven en gerelateerd zijn aan de inhoud van de winkelwagen van de gebruiker. Als de gebruiker bijvoorbeeld een Nintendo DS aan zijn winkelwagentje toevoegt, kun je hem aanraden een reserve-stylus aan te schaffen wanneer deze bij de winkelwagenpagina aankomt.

Groeperen – wordt gebruikt om een ​​product onderdeel te maken van een gegroepeerd product. Meer informatie hieronder bij: gegroepeerde producten.

 

Attributen sectie

Op het tabblad Attributen kunt u details aan een product toewijzen. U ziet een selectievak met algemene attributensets die u hebt gemaakt (bijv. Platform). Meer over:  Productcategorieën, tags en kenmerken beheren .

Nadat u een kenmerk uit het selectievak hebt gekozen, klikt u op toevoegen en past u de voorwaarden die aan dat kenmerk (bijvoorbeeld de Nintendo DS) zijn gekoppeld, toe op het product. U kunt het attribuut op de frontend verbergen door het selectievakje Zichtbaar ongemoeid te laten.

Aangepaste kenmerken kunnen ook worden toegepast door Aangepast productkenmerk te kiezen in het selectievak. Deze worden toegevoegd op productniveau en zijn niet beschikbaar in gelaagde navigatie of andere producten.

Geavanceerde sectie

  • Aankoopnota – Voer een optionele notitie in om de klant te sturen nadat deze het product heeft gekocht.
  • Menuregel – Aangepaste bestelpositie voor dit artikel.
  • Reviews inschakelen – Schakel klantenrecensies voor dit item in of uit.

Korte beschrijving van het product

Bron afbeelding: woocommerce.com

Voeg een fragment toe. Dit wordt meestal weergegeven naast productafbeeldingen op de productpagina en de lange beschrijving wordt weergegeven op het tabblad Productbeschrijving.

 

Taxonomieën

Aan de rechterkant van het paneel Nieuw product toevoegen zijn er productcategorieën waarin u uw product kunt plaatsen, vergelijkbaar met een standaard WordPress-bericht. U kunt ook producttags op dezelfde manier toewijzen.

WooCommerce Productcategorieën en tags
Bron afbeelding: woocommerce.com

Productafbeeldingen

Voeg een hoofdproductafbeelding en een galerij met afbeeldingen toe. Meer op: Productafbeeldingen en -galerieën toevoegen.

Instellen van cataloguszichtbaarheid en functiestatus

In het deelvenster Publiceren kunt u Cataloguszichtbaarheid  instellen voor uw product.

Bron afbeelding: woocommerce.com
  • Winkelen en zoeken  – overal zichtbaar, winkelpagina’s, categoriepagina’s en zoekresultaten.
  • Alleen winkelen  – Zichtbaar in winkelpagina’s en categoriepagina’s, maar niet in zoekresultaten.
  • Alleen zoeken  : zichtbaar in zoekresultaten, maar niet op de winkelpagina of categoriepagina’s.
  • Verborgen  – Alleen zichtbaar op de pagina met één product – niet op andere pagina’s.

U kunt ook instellen of het product wordt gepromoot in productcategorieën, up-sells, gerelateerde producten als een Featured Product . U kunt bijvoorbeeld het vak Uitgelicht selecteren in alle bundels die u verkoopt.

Bron afbeelding: woocommerce.com

Andere manieren om in te stellen als Uitgelicht, worden beschreven in het onderstaande gedeelte: Een product markeren als Uitgelicht .

Een gegroepeerd product toevoegen

Een gegroepeerd product wordt op dezelfde manier gemaakt als een eenvoudig product. Het enige verschil is dat u Gegroepeerd selecteert  in de vervolgkeuzelijst Producttype.

WooCommerce Gegroepeerd product - tabblad Voorraad
Bron afbeelding: woocommerce.com
Als u uw bovenliggende product wilt maken, selecteert u ‘Gegroepeerd’ in de vervolgkeuzelijst Producttype.

Maak het gegroepeerde product in WooCommerce

  1. Ga naar:  WooCommerce> Producten> Nieuw toevoegen .
  2. Voer een titel in voor het gegroepeerde product, bijvoorbeeld Back to School-set
  3. Blader naar Productgegevens en selecteer  Gegroepeerd in de vervolgkeuzelijst. De prijs en verschillende andere velden verdwijnen. Dit is normaal omdat een gegroepeerd product een verzameling ‘kinderproducten’ is, waaraan u deze informatie toevoegt.
  4. Publiceren .

Het gegroepeerde product is nog steeds een lege groep. Voor dit gegroepeerde product moet u:

  • Maak producten en voeg ze toe
  • Bestaande kinderproducten toevoegen

De keuze hebben om eerst eenvoudige producten te maken en later toe te voegen aan een gegroepeerd product; of eerst een gegroepeerd product maken en later eenvoudige producten toevoegen, biedt u de flexibiliteit om eenvoudige producten aan meer dan één gegroepeerd product toe te voegen.

Bron afbeelding: woocommerce.com

Voeg producten toe aan de groep

  1. Ga naar:  WooCommerce> Producten> Nieuw toevoegen .
  2. Selecteer het gegroepeerde product waaraan u producten wilt toevoegen.
  3. Blader naar Productgegevens en ga naar Gekoppelde producten .
  4. Selecteer Gegroepeerde producten en zoek naar het product door te typen
  5. Klik op de producten die u wilt toevoegen.
  6. Bijwerken
  7. U kunt slepen en neerzetten om de gegroepeerde producten opnieuw te bestellen. Zodra u op Update drukt , wordt de nieuwe bestelling op de productpagina weergegeven.

Een virtueel product toevoegen

Wanneer u een eenvoudig product toevoegt, vinkt  u het selectievakje Virtueel aan in het paneel van het producttype.

Bron afbeelding: woocommerce.com

Bij Variabele producten wordt dit selectievakje verplaatst naar elke variant.

Bron afbeelding: woocommerce.com

Als u dit inschakelt, worden alle verzendgerelateerde velden zoals verzendafmetingen uitgeschakeld. Een virtueel product activeert de verzendcalculator ook niet in de winkelwagen en het afrekenenproces.

Een downloadbaar product toevoegen

Wanneer u een eenvoudig product toevoegt, vinkt  u het selectievakje Downloadable aan in het paneel van het producttype. Dit voegt twee nieuwe velden toe:

  • Bestandspad – Pad of URL naar uw downloadbare bestand.
  • Downloadlimiet – Beperking van het aantal keren dat de klant een bestand kan downloaden. Blanco gelaten voor onbeperkte downloads.
Voor maximale flexibiliteit kosten downloadbare producten ook verzendkosten (als u bijvoorbeeld een verpakte en een downloadbare versie van een product zou aanbieden, zou dit ideaal zijn). U kunt ook het vakje Virtueel aanvinken als het downloadbare product niet verzendbaar is.
Opmerking:  als de e-mail met de voltooide bestelling geen downloadbare koppelingen bevat, raadpleegt u deze  handleiding Problemen oplossen .

Een extern / geaffilieerd product toevoegen

Selecteer ‘External / Affiliate’ in de vervolgkeuzelijst met producttypen. Hiermee worden onnodige tabbladen verwijderd, zoals belasting en voorraad, en wordt een nieuw veld voor product-URL’s ingevoegd. Dit is de bestemming waar gebruikers het product kunnen kopen. In plaats van de knoppen Toevoegen aan winkelwagen, zien ze een knop Meer lezen die hen naar deze URL leidt.

Een variabel product toevoegen

Variabele producten zijn aantoonbaar de meest complexe productsoorten. Hiermee kunt u varianten van één product definiëren, waarbij elke variant een andere SKU, prijs of voorraadniveau kan hebben.

Zie  Variabel product voor een gids over het maken van een product met variaties.

Een product dupliceren

duplicaat
Bron afbeelding: woocommerce.com

Om tijd te besparen, is het mogelijk om een ​​product te gebruiken en te dupliceren om vergelijkbare producten te maken met variaties en andere kwaliteiten.

Ga naar WooCommerce> Producten en bekijk de lijst voor een product dat u wilt repliceren en klik vervolgens op Dupliceren.

Een product verwijderen

delete-product-woocommerce
Bron afbeelding: woocommerce.com

Om een ​​product te verwijderen:

  1. Ga naar: WooCommerce> Producten .
  2. Zoek het product dat u wilt verwijderen.
  3. Plaats de muisaanwijzer op het gebied onder de productnaam en klik op Prullenbak .

Markeer een product als Uitgelicht

Om een ​​product te markeren zoals getoond, ga naar: Producten> Producten en selecteer de ster in de gekenmerkte kolom. U kunt ook Snel bewerken selecteren   en vervolgens de optie Uitgelicht .

Een uitgelicht product instellen
Bron afbeelding: woocommerce.com
Een uitgelicht product instellen

Filter of sorteer producten

Producten filteren

Gebruik de filterfunctie om een ​​producttelling te krijgen, bekijk producten op type of kijk welke producten op nabestelling of niet op voorraad zijn.

Bron afbeelding: woocommerce.com
  1. Ga naar: WooCommerce> Producten .
  2. Selecteer een categorie , producttype  en / of voorraadstatus , of een combinatie van de drie.
  3. Klik op Filter .

Producten sorteren

Sorteren is anders dan filteren, omdat u producten kunt slepen en neerzetten om ze opnieuw te ordenen.

Bron afbeelding: woocommerce.com
  1. Ga naar: WooCommerce> Producten .
  2. Selecteer Sorteren .
  3. Selecteer een categorie , producttype  en / of voorraadstatus , of een combinatie van de drie.
  4. Klik op Filter .

U kunt nu producten naar wens naar uw wens slepen en neerzetten.

Bron afbeelding: woocommerce.com

Product-ID

Een WooCommerce Product ID is soms nodig bij het gebruik van shortcodes, widgets en links.

Om de ID te vinden, gaat u naar  Producten en houdt u de muisaanwijzer boven het product waarvoor u de ID nodig heeft. Het product-ID-nummer wordt weergegeven.

 

woo-product-id
Bron afbeelding: woocommerce.com

 

Laat nabestellingen toe

Selecteer of u Backorders wilt toestaan in de vervolgkeuzelijst als u voorraadbeheer op een product beheert. Gebruik  geavanceerde meldingen  (afzonderlijke aankoop) om iemand anders dan de winkelbeheerder op de hoogte te stellen als er backorders worden geplaatst.

WOObackorders
Bron afbeelding: woocommerce.com

Als u backorders wilt toestaan, moet de voorraadstatus zijn ingesteld op In voorraad, ook al is de voorraadhoeveelheid 0 of minder.

De meeste betaalgateways worden onmiddellijk in rekening gebracht. Als u wilt wachten om klanten een artikel te laten betalen wanneer het weer op voorraad is, gebruikt u  WooCommerce-wachtlijst  (afzonderlijke aankoop) om alle gebruikers een e-mail te sturen, waarbij u hen op de hoogte brengt dat het artikel weer op voorraad is met een link om te kopen.

 

Source: woocommerce.com